مسابقات فرمول 1 اطراف ایران

تقویم مسابقات فرمول یک 2023

مسابقات فرمول 1 بحرین

پیست صخیر چه زمانی ساخته شد؟

زمین برای ساخت پیست بین المللی بحرین در دسامبر 2002 پیش بینی شد. مانند پیست یاس مارینا در ابوظبی، سازندگان برای ساختن این پیست یک بوم خالی و شنی آماده برای کار با آن داشتند و با آن مسیر فنی 5.4 کیلومتری پیست صخیر که توسط معمار برجسته پیست های مسابقه هرمان تیلکه Hermann Tilke طراحی شده است را شکل دادند.

اولین جایزه بزرگ آن چه زمانی بود؟

سال 2004 بود که رانندگان برای اولین بار در زیر یک آسمان ابری غیرعادی برای افتتاحیه جایزه بزرگ بحرین صف کشیدند. این مسابقه (مانند بسیاری در سال 2004) تحت سلطه دو فراری بود، با پیروزی مایکل شوماخر از روبنس باریچلو، در حالی که جمعیت نیز با یک مبارزه فوق العاده سنگین بین جگوار مارک وبر و رنو فرناندو آلونسو هیجان زده شدند.

سال 2004 بود که رانندگان برای اولین بار در زیر یک آسمان ابری غیرعادی برای افتتاحیه جایزه بزرگ بحرین صف کشیدند. این مسابقه...
پیست فرمول یک صخیر (بحرین) در شب
پیست فرمول 1 صخیر چگونه است؟

معمولاً می‌توانید انتظار مسابقات عالی و سبقت‌های مناسب را در بحرین داشته باشید، در حالی که رانندگان باید با باد، مسابقه زیر نورافکن و دشواری یافتن یک چیدمان مناسب با نوسانات زیاد دما بین دورهای مسابقه مبارزه کنند. چالش ‌برانگیزترین نقطه پیست، پیچ 10 تنگ، سراشیبی و خارج از کمبر است. در حالی که سرعت زیاد در پیچ 12 یکی دیگر از نکات برجسته است که به مسابقه‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا واقعاً قدرت سیستم خودروهای خود را احساس کنند.

چالش ‌برانگیزترین نقطه پیست صخیر، پیچ 10 تنگ، سراشیبی و خارج از کمبر است. در حالی که سرعت زیاد در پیچ 12...
مسیر پیست صخیر
چرا باید به تماشای این مسابقات رفت؟

با توجه به ماهیت این پیست، شرکت کنندگان مسابقه در بحرین همیشه شانس مناسبی برای «دوئل در صحرا» یا سه نفر دارند. دور از مسیر مسابقه، بحرین، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، مکانی عالی برای تماشای پرتوهای خورشید است، با پادشاهی مجمع الجزایر 33 جزیره ای که دارای استراحتگاه های شگفت انگیز است. لازم به ذکر است که اگر می خواهید خودتان کمی احساس مسابقه دادن را تجربه کنید، پیست کارتینگ بین المللی بحرین که درست در کنار پیست اصلی قرار دارد، یکی از بهترین امکانات کارتینگ جهان به شمار می رود.

بهترین مکان برای تماشا کجاست؟

گزینه جایگاه تماشاگران در بحرین کمی محدود است، با توجه به اینکه سازمان‌دهندگان به طور قابل‌توجهی نمی‌خواهند تعداد زیادی از طرفداران برای تماشای این اقدام به وسط یک صحرای داغ بروند! ما فکر می‌کنیم بهترین شرایط برای شما این است که در جایگاه باتلکو قرار بگیرید و به دیدن نمای عالی از ماشین‌هایی که در پیچ 8 شارژ می‌شوند، از 9 و 10 عبور می‌کنند و سپس شما را به سمت پیچ 11 می‌برند، بنشینید. جایگاه بیرونی پیچ های 1 و 2 به شما این امکان را می دهد که سبقت های زیادی را در طرح هر دو مسیر تماشا کنید.

جایزه بزرگ بحرین 2023 (به طور رسمی به عنوان جایزه بزرگ فرمول 1 خلیج ایر بحرین 2023 شناخته می شود) یک مسابقه موتوری فرمول یک است که در 5 مارس 2023 در پیست بین المللی بحرین در صخیر، بحرین برگزار شد. این رویداد در آخر هفته 3 تا 5 مارس برگزار شد. این مسابقه دور افتتاحیه مسابقات جهانی فرمول یک در سال 2023 بود.

جایگاه تماشاگران در بحرین کمی محدود است، با توجه به اینکه سازمان‌دهندگان به طور قابل‌توجهی نمی‌خواهند تعداد زیادی از طرفداران برای تماشای...
نمایی از جایگاه تماشاگران
شرکت کنندگان

رانندگان و تیم‌ها مانند لیست ورودی فصل بودند و هیچ راننده دیگری برای مسابقه وجود نداشت. نفراتی همچون Oscar Piastri، Nyck de Vries و Logan Sargeant اولین بازی های فصل گرندپری فرمول یک خود را به ترتیب با مک لارن، آلفا تاوری و ویلیامز انجام دادند. اگرچه دی وریس اولین حضور خود در جایزه بزرگ فرمول یک را در گرندپری ایتالیا 2022 برای ویلیامز انجام داد.

تغییرات مسیر

سومین نقطه فعال سازی DRS به جلوتر منتقل شد و پس از پیچ 15 در 250 متری (820 فوت) قرار گرفت.

مسابقه دور واجد شرایط بودن

مقدماتی در 4 مارس 2023 ساعت 18:00 به وقت محلی (UTC+3) برگزار شد.

گزارش نفرات واجد شرایط

در ابتدای Q1، یک قطعه از پیشانی چرخ جلوی ماشین چارلز لکلرک در حین قفل کردن در پیچ یک افتاد و باعث شد که جلسه با پرچم قرمز رنگ شود. در پایان Q1 لاندو نوریس و Logan Sargeant زمان دقیق یکسانی را برای مکان پانزدهم و شانزدهم تعیین کردند، اما نوریس با تکمیل دور خود قبل از Sargeant به Q2 منتقل شد. در طول Q2، الکساندر آلبون در پیچ 5/6/7 از مسیر خارج شد و از تعیین زمان جلوگیری کرد. پس از اولین اجراهای Q3، چارلز لکلرک در حال بیرون آمدن از فراری خود دیده شد که باعث نگرانی هایی در مورد قابلیت اطمینان خودروی Monagasque شد، اما او بعداً فاش کرد که تیم تصمیم گرفت مجموعه ای از لاستیک ها را برای مسابقه ذخیره کند. در نهایت، مکس ورشتاپن با زمان 1:29.708 نزدیک به دو دهم ثانیه موقعیت قطبی را به دست آورد.

روز مسابقه

مسابقه در 5 مارس 2023 ساعت 18:00 به وقت محلی (UTC+3) برگزار شد.

گزارش مسابقه

مکس ورشتاپن از همان ابتدا به راحتی پیش رفت، تنها در دور اول پیت استاپ ها برای مدت کوتاهی برتری را از دست داد. سرجیو پرز در شروع کار کند بود و مقام دوم را به چارلز لکلرک با شروع سریع از دست داد. فرناندو آلونسو و لوئیس همیلتون تا رسیدن به نوبت 4 در حال مبارزه بودند، آلونسو توسط هم تیمی خود لنس استرول ضربه خورد و باعث شد هر دو استون مارتین موقعیت خود را از دست بدهند. آلونسو در یک نبرد چرخ به چرخ با جورج راسل در دور سیزدهم به صدر رسید.

ورشتاپن اولین برد خود در پیست بین المللی بحرین را تقریباً دوازده ثانیه زودتر از هم تیمی خود پرز گرفت و نفر اول شد. آلونسو سوم شد، این اولین سکوی او پس از گرندپری 2021 قطر و اولین سکوی استون مارتین پس از گرندپری آذربایجان 2021...
قهرمانی مکس ورشتاپن در مسابقه 2023 بحرین

اسکار پیاستری پس از 13 دور در اولین بازی خود در فرمول یک با نقص الکتریکی از مسابقه کنار گذاشته شد. در همین حال، هم تیمی او لاندو نوریس نیز با مشکلاتی در موتور مواجه بود، این بار با هیدرولیک، که برای مدیریت مشکل به شش پیت استاپ نیاز داشت. استبان اوکن به دلیل قرار گرفتن نادرست در نقطه توری خود یک جریمه پنج ثانیه ای دریافت کرد. او پنج ثانیه کامل را انجام نداد، و پس از آن به دلیل سرعت زیاد در پیت لین در حین اجرای اخطار دوم، یک جریمه 10 ثانیه برای بار دوم دریافت کرد.

پرز در دور 26 لکلرک را پشت سر گذاشت و ردبول ریسینگ تنها تیم جلو بود که از تایر نرم برای هر دو دوره اول تایر استفاده کرد. پس از دور دوم توقف در پیت، استرول که با مچ دست و پا شکسته مسابقه می‌داد، از راسل سبقت گرفت، زیرا راسل با لاستیک‌های سرد از پیت بیرون آمد، در حالی که استرول یک دور زودتر پیت کرده بود. آلونسو و همیلتون برای کسب مقام پنجم درگیر شدند. آلونسو در دور 37 از همیلتون در پیچ 4 سبقت گرفت، که ضربه ناگهانی در خروجی از گوشه برای آلونسو باعث شد تا همیلتون به عقب برگردد. یک دور بعد، آلونسو در پیچ 10 سبقت گرفت.

مسابقه لکلرک در دور 40 به پایان رسید، در حالی که ماشین او در رتبه سوم قرار می گرفت، دچار نقص مکانیکی شد و ماشین ایمنی مجازی را به ارمغان آورد. آلونسو در دور 45 با استفاده از DRS از کارلوس ساینز جونیور سبقت گرفت و در دور 45 به پیچ 11 رسید. ژو گوانیو در دور ماقبل آخر برای ماشینش از لاستیک های نرم استفاده کرد و سریع ترین دور مسابقه را در دور آخر رقم زد.

ورشتاپن اولین برد خود در پیست بین المللی بحرین را تقریباً دوازده ثانیه زودتر از هم تیمی خود پرز گرفت و نفر اول شد. آلونسو سوم شد، این اولین سکوی او پس از گرندپری 2021 قطر و اولین سکوی استون مارتین پس از گرندپری آذربایجان 2021 بود.

ورشتاپن اولین برد خود در پیست بین المللی بحرین را تقریباً دوازده ثانیه زودتر از هم تیمی خود پرز گرفت و نفر اول شد. آلونسو سوم شد، این اولین سکوی او پس از گرندپری 2021 قطر و اولین سکوی استون مارتین پس از گرندپری آذربایجان 2021...
رانندگان در مسیر مسابقه فرمول یک 2023 بحرین

قهرمانان ادوار مختلف مسابقات گرند پری بحرین

تور مسابقات فرمول1 نزدیک ایران در یکی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار می شود که اگرچه از لحاظ وسعت به اندازه استان های ایران است، اما به لحاظ سرمایه گذاری و جذب گردشگر در دل صحرای بحرین توانسته موفق عمل کند و با ایجاد مکان های تفریحی، گردشگری و برگزاری مراسم های بین المللی اقدام به جذب توریست کرده است. یکی از مراسم ها تور مسابقات فرمول1 است که از سل 2004 در این کشور عربی برگزار می شود و اگرچه با هزینه هایی برای ایجاد چنین زیر ساختی همراه بوده است، اما با جذب گردشگران ورزشی به سمت خود نه تنها هزینه ها را تامین کرده است، بلکه به اقتصاد و رونق صنعت گردشگری در این کشور کمک کرده است. در ادامه به طور تیتر وار قهرمانان هر دوره از مسابقات فرمول1 نزدیک ایران که در کشور بحرین رتبه نخست را کسب کرده اند به شما معرفی می کنیم.  

2004: مایکل شوماخر (فراری) 2005: فرناندو آلونسو (رنو) 2006: فرناندو آلونسو (رنو) 2007: فیلیپه ماسا (فراری) 2008: فیلیپه ماسا (فراری) 2009: جنسون باتن (براون- مرسدس) 2010: فرناندو آلونسو (فراری) و...
قهرمانان ادوار مختلف در پیست بین المللی بحرین
2004مایکل شوماخر (فراری)2009جنسون باتن (براون- مرسدس)2014لوئیس همیلتون (مرسدس)2019لوئیس همیلتون (مرسدس)
2005فرناندو آلونسو (رنو)2010فرناندو آلونسو (فراری)2015لوئیس همیلتون (مرسدس)2020لوئیس همیلتون (مرسدس)
2006فرناندو آلونسو (رنو)2011لغو شد2016نیکو روزبرگ (مرسدس)2021لوئیس همیلتون (مرسدس)
2007فیلیپه ماسا (فراری)2012سباستین فتل (ردبول)2017سباستین فتل (فراری)2022چارلز لکلرک (فراری)
2008فیلیپه ماسا (فراری)2013سباستین فتل (ردبول)2018سباستین فتل (فراری)2023مکس ورشتاپن (رد بول- هندا)

لوئیس همیلتون بیشترین برد را در این پیست از آن خود کرده و از طرفی شرکت های مرسدس و فراری هم به عنوان برترین تیم های پیروز این پیست شناخته می شوند. اما برخلاف تمام افتخارات گذشته این تیم ها، در سال جاری این تیم رد بول بود که با رانندگی مکس ورشتاپن جایگاه نخست را زودتر از سایرین به نام خود ثبت کرد.

مسابقات فرمول1 آذربایجان (باکو)

شاید شما هم جزو آن دسته از علاقه مندان به مسابقات Formula 1 هستید که معمولا از طریق گیرنده تلویزیون و در خانه اقدام به تماشای این مسابقات می کنید. اما جالب است بدانید که مسابقات فرمول1 نزدیک ایران نیز برگزار می شود و طرفداران این ورزش هیجان انگیز می توانند با حضور در کشورهای محل مسابقه، تور مسابقات فرمول1 را در این کشورها از نزدیک و در جایگاه مسابقات که برای تماشاگران اختصاص یافته است، دنبال کنند. یکی از سری دورهای مسابقات فرمول1 نزدیک ایران در کشور آذربایجان و شهر باکو برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسابقات فرمول 1 در کشور آذربایجان و نحوه تماشای این مسابقات از نزدیک با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

در مورد مسابقات فرمول1 نزدیک ایران و تور 2023 Formula One World Championship و جایگاه مسابقات و نحوه تهیه بلیت جایگاه ها توضیح داده شده است.

در مورد مسابقات فرمول1 نزدیک ایران و تور 2023 Formula One World Championship و جایگاه مسابقات و نحوه تهیه بلیت جایگاه ها توضیح داده شده است.

اولین سالی که مسابقات فرمول1 نزدیک ایران و در شهر باکو آذربایجان برگزار شد مربوط است به مسابقه GP2 2016، که در حمایت از گرندپری اروپا 2016 برگزار شد. این دور از رقابت ها شاهد عدم توانایی 12 راننده از 22 راننده در رسیدن به خط پایان مسابقه بود. والتری بوتاس رکورد جدیدی غیررسمی فرمول 1 را در مسابقات مقدماتی گرندپری اروپا در سال 2016 به نام خود ثبت کرد. اینجا بود که ویلیامز ادعا کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد سرعت او به 378 کیلومتر در ساعت (235 مایل در ساعت) رسیده است و رکورد قبلی 372 کیلومتر در ساعت (231 مایل در ساعت) که مربوط به خوان پابلو مونتویا برای مک لارن در حالی که در Autodromo Nazionale di Monza در سال 2005 تست سرعت می‌کرد را تحت الشعاع قرار داده است.

یک سال بعد، در سال 2017، همان مکان میزبان اولین جایزه بزرگ آذربایجان بود. این مسابقه در 25 ژوئن برگزار شد و یکی از پنج مسابقه ای بود که در طول فصل فرمول یک 2017 در یک پیست خیابانی همراه با گرندپری سنگاپور، موناکو، استرالیا و کانادا برگزار شد. اولین برنده جایزه بزرگ آذربایجان دانیل ریکاردو از ردبول بود. این رویداد قرار است حداقل تا سال 2024 در پیست شهر باکو برگزار شود.

جایزه بزرگ آذربایجان 2018 در 29 آوریل به عنوان دور چهارم فصل برگزار شد و لوئیس همیلتون برنده آن شد. مسابقات جایزه بزرگ آذربایجان 2019 در تاریخ 28 آوریل به عنوان چهارمین دوره همان فصل برگزار شد. در مارس 2020، مسابقه 2020 به دلیل همه گیری COVID-19 به تعویق افتاد. گرندپری آذربایجان 2021 به عنوان ششمین دور فصل برگزار شد. سرجیو پرز راننده مکزیکی تیم رد بول در این دور از رقابت ها به مقام اولی رسید. بهترین ترک رکورد (Track record) این مسابقات مربوط به والتری بوتاس در سال 2019 بود که در زمان 1:40.495 مسیر مسابقات را به اتمام رساند. بهترین رکورد یک دور (Lap record) این پیست هم متعلق به چارلز لکلرک می باشد که در سال  2019 یک دور مسیر این پیست را در زمان 1:43.009 سپری کرد.

در مورد مسابقات فرمول1 نزدیک ایران و تور 2023 Formula One World Championship و جایگاه مسابقات و نحوه تهیه بلیت جایگاه ها توضیح داده شده است.

پیست باکو کی ساخته شد؟

 باکو جدیدترین پیست خیابانی در تقویم فرمول 1 است که به جمع موناکو، ملبورن و سنگاپور می پیوندد. پیست شهر باکو (به آذربایجانی: Bakı Şəhər Halqası) یک مسیر خیابانی مسابقه اتومبیل رانی است که در شهر باکو آذربایجان در نزدیکی بلوار باکو ساخته شده است. یک دور این پیست 6.003 کیلومتر (3.730 مایل) است که آن را به سومین پیست طولانی در تقویم فرمول یک تبدیل می کند. دو پیست بلند تر از پیست باکو عبارتند از Circuit de Spa-Francorchamps که در کشور بلژیک واقع شده و پیست دیگرJeddah Street Circuit شهر جده عربستان سعودی می باشد. اولین مسابقه فرمول یک در پیست باکو، مسابقه جایزه بزرگ اروپا 2016 و رویدادهای پشتیبانی آن بود. یک سال بعد، در سال 2017 این پیست افتتاحیه جایزه بزرگ آذربایجان را برگزار کرد. این رویداد توسط شرکت عملیات مدار شهر باکو (به آذربایجانی: Bakı Şəhər Halqası Əməliyyat Şirkəti) برگزار می شود.

پیست 6.003 کیلومتری باکو (3.730 مایل)، طرحی خلاف جهت عقربه های ساعت دارد که توسط معمار پیست هرمان تیلکه طراحی شده است. این پیست از مجاورت میدان آزادلیق شروع می‌شود، سپس به دور خانه دولت می‌چرخد و سپس در امتداد ۱ کیلومتری (62/0 مایلی) مستقیم به سمت کاخ شیروانشاهان و برج دوشیزه به سمت غرب حرکت می‌کند. در اینجا، پیست دارای یک مسیر باریک 6/7 متری (25 فوت) در سربالایی است و سپس دور شهر قدیمی می‌چرخد و سپس در مسیری به طول 2/2 کیلومتر (4/ مایل) در امتداد خیابان نفتچیلار به خط شروع باز می‌شود. پیش‌بینی می‌شد که این پیست با حداکثر سرعت نزدیک به 360 کیلومتر در ساعت (220 مایل در ساعت) سریع‌ترین مسیر خیابانی در جهان باشد؛ و دومین پیست طولانی در تقویم F1 فعلی پس از Circuit de Spa-Francorchamps در بلژیک. چیدمان فشرده این پیست در فضاهای شهری شباهت هایی با پیست مونتجوئیک دارد که میزبان جایزه بزرگ اسپانیا در دهه 1970 بود.

اولین جایزه بزرگ آن چه زمانی بود؟

اولین جایزه بزرگ در باکو در سال 2016 به عنوان جایزه بزرگ اروپا برگزار شد. پس از آن مراسم افتتاحیه گرندپری آذربایجان در سال 2017 برگزار شد که شاهد یکی از بزرگترین ناراحتی‌های فصل بود، با پیروزی دنیل ریکاردو از والتری بوتاس و ویلیامز لنس استرول، در حالی که لوئیس همیلتون و سباستین فتل درگیر بحث و جدل پشت ماشین ایمنی بودند.  

در مورد مسابقات فرمول1 نزدیک ایران و تور 2023 Formula One World Championship و جایگاه مسابقات و نحوه تهیه بلیت جایگاه ها توضیح داده شده است.

پیست باکو چگونه است؟

مسابقات فرمول1 نزدیک ایران به علاقه مندان این رقابت پرهیجان این فرصت را می دهد تا از نزدیک شاهد رقابت رانندگان باشند. این پیست ترکیبی از مسیرهای پهن و باز و در ادامه راه های تنگ و پیچ خورده می باشد. مسیر مستقیم اصلی در امتداد خط ساحلی باکو یک نقطه در حال لغزش است، و با خودروهایی که می‌توانند سه پهلو در پیچ 1 حرکت کنند، این مسابقه اکشن بیشتر شبیه به رقابت ایندی کار (IndyCar) است تا اینکه مسابقه F1 به نظر ‌برسد. با این حال، از آنجا مسیر به سمت شهر قدیمی ایچری باریک و پیچ در پیچ می‌ شود و به‌طور چشمگیری از دیوارهای شهر قدیم باکو می‌گذرد. دقیقا مشابه پیست موناکو راننده ها با کوچکترین اشتباه، به سرعت و شدیدا مجازات می شوند. در حالی که با چیدمانی عاقلانه، تیم ها مجبور می شوند بین نیروی داون فورس برای بخش های پیچشی و درگ کمتر برای مسیر مستقیم یکی را انتخاب کنند.

چرا باید به دیدن این مسابقات رفت؟

مانند همه پیست‌های شهری، تماشای گرندپری آذربایجان به این معنی است که وقتی ماشین‌ها دوباره در موقعیت هایشان قرار می‌گیرند، شما به عنوان تماشاگر دقیقاً در وسط رقابت هستید. باکو خود شهری پرهیاهو است. در ضمن غذا بخش مهمی از فرهنگ آذربایجان است و عناصری از غذاهای ترکی و خاورمیانه را در خود جای داده است. پس در کنار تماشای مسابقات فرمول1 نزدیک ایران در شهر باکو آذربایجان، علاوه بر لذت بردن از هیجان سریع ترین ماسبقات ماشین سواری جهان، با فرهنگ و جاذبه های گردشگری شهر باکو نیز آشنا شوید.

در مورد مسابقات فرمول1 نزدیک ایران و تور 2023 Formula One World Championship و جایگاه مسابقات و نحوه تهیه بلیت جایگاه ها توضیح داده شده است.
بهترین مکان برای تماشا کجاست؟

مسابقات فرمول1 نزدیک ایران در شهر باکو برگزار می شود. جایگاه مسابقات در این شهر به چند بخش تقسیم می شود. جایگاه اصلی آبشرون در انتهای مسیر مستقیم اصلی باید در بالای لیست آرزوهای تماشای شما قرار داشته باشد، زیرا ترمز گرفتن رانندگان باعث می شود تا سرعت خودروها از حدود 350 کیلومتر در ساعت به سمت پیچ 90 درجه شماره 1 کم شود و شما هم احتمالاً بدتان نیاید تا سبقت گرفتن ماشین ها را در این لحظات تماشا کنید. در مکان های دیگر، جایگاه بزرگ شهر ایچری را می توان نام برد که موقعیت منحصربه‌فردی را فراهم می‌کند. شما از این جایگاه می توانید ماشین‌ها را در شرایطی که در حال چرخش از بخش دروازه شهر و حرکت به سمت دور فوق سریع مجموعه ۱۳-۱۵ هستند، تماشا کنید.

تاریخچه برگزاری مسابقه فرمول یک باکو
  • در سال 2017 دنیل ریکاردو از تیم رد بول برنده مسابقات شد.
  • در سال 2018 لوییز همیلتون از تیم مرسدس بنز به عنوان قهرمانی رسید.
  • در سال 2019 والتری بوتاس از تیم مرسدس بنز عنوان اولی را کسب کرد.
  • در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، این مسابقات لغو شد.
  • در سال 2021 سرجیو پرز از تیم رد بول نفر اول این رقابت ها شد.
  • در سال 2022 مکس ورستاپن راننده تیم رد بول به جایگاه اول رسید.

مسابقات فرمول1 نزدیک ایران فرصتی استثنائی برای علاقه مندان به این مسابقه پرهیجان و جذاب فراهم آورده است. جالب است بدانید که هیچ راننده فرمول یکی تاکنون دو بار در باکو برنده نشده است. البته از طرفی باید یاد آور شد که تیم مرسدس بنز دو بار در سال های 2018 و 2019 و تیم رد بول سه مرتبه در سال های  2017، 2021 و 2022 برنده مسابقات فرمول یک باکو آذربایجان شده اند.

جایگاه های پیست فرمول 1 باکو | نحوه خرید بلیت مسابقات فرمول 1
مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک آدربایجان؛ جایگاه مسابقات در پیست باکو
نحوه تهیه بلیت و زمان برگزاری مسابقات

یکی از مسابقات فرمول1 نزدیک ایران به گرندپری آذربایجان موسوم است و در 51 دور در پیست 6003 کیلومتری باکو برگزار می شود. تور مسابقات فرمول1 باکو در روزهای 28، 29 و 30 آوریل 2023 برگزار می شود. برای تهیه بلیت و تماشای سریع ترین مسابقه ماشین سواری جهان اگرچه که فرصت زیادی باقی نمانده، اما از طریق روش های آنلاین می توانید بلیت تماشای این مسابقات را تهیه کنید. جدول برگزاری مسابقات به شرح ذیل می باشد. ضمنا لازم به ذکر است که توجه: تمام زمان های ذکر شده بر اساس زمان مسابقه می باشد.

مسابقات گرند پری 2023 در آذربایجان با شکوه و جذابیت خاصی همراه بود. این رقابت بزرگ در تاریخ 10-8 اردیبهشت ماه سال 1402 در پیست اتومبیلرانی بین‌المللی باکو برگزار شد. در این مسابقات، 20 تیم معتبر جهانی...
گزارش مسابقات فرمول یک آذربایجان؛ تصویر سرجیو پرز

گزارش مسابقات فرمول یک آذربایجان

مسابقات گرند پری 2023 در آذربایجان با شکوه و جذابیت خاصی همراه بود. این رقابت بزرگ در تاریخ 10-8 اردیبهشت ماه سال 1402 در پیست اتومبیلرانی بین‌المللی باکو برگزار شد. در این مسابقات، 20 تیم معتبر جهانی به همراه بهترین رانندگان خود با حضور مجموعه‌ای از هواداران فرمول یک، نبردهای هیجان‌انگیزی را رقم زدند.

در ادامه این مسابقات، سرجیو پرز از تیم رد بول با خودروی خود، مقام نخست را کسب کرده و به عنوان پادشاه سرعت فرمول یک در مسابقات اصلی پس از ده سال شناخته شد. راننده دیگر از تیم رد بول به نام ماکس فرشتاپن در جایگاه دوم و لوئیس همیلتون از تیم مرسدس در جایگاه سوم قرار گرفتند.

در طول مسابقات، رانندگان با خودروهایی با تکنولوژی پیشرفته و قابلیت‌های فوق العاده، با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین، با شرکت پیشکسوتان و استعدادهای جوان این رشته، مسابقات بسیار جذاب و چالش ‌برانگیزی بود که با نبردهای هیجان‌انگیزی همراه بود. به عنوان مثال، سرجیو پرز با استفاده از تکنیک‌های خاص و سرعت بالای خودروی خود، توانست بهترین دوران قهرمانی را در این مسابقات کسب کند.

پیست بین المللی باکو، با طرح و معماری خاص خود، این رقابت را به یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین پیست‌های رانندگی در سطح جهان تبدیل کرده است. همچنین، این پیست به دلیل فضای مناسب و جذابیت خاص، مورد توجه علاقه‌مندان به فرمول یک قرار گرفته است.

با توجه به پیروزی سرجیو پرز در این مسابقات، می‌توان گفت که بازگشت او به رقابت‌های فرمول یک پس از مدت زمانی که دور از این رشته بود، به خوبی پاسخ‌گوی توقعات هواداران و دوستداران این رشته شده است.

تلاش‌هایی برای افزایش تعداد رانندگان زیر 25 سال در فرمول یک نیز در این مسابقات صورت گرفت. از جمله اینکه رانندگان، نام چند نفر از قهرمانان این رشته مثل کارلوس ساینز جونیور و تئودور برشه با اجازه‌ی خانواده‌ی خود در این مسابقات شرکت کردند. همچنین، نامزدهای جوان دیگری نیز در رقابت‌های فرمول یک حضور داشتند و نشان دادند که با استعداد و پتانسیلی برای دستیابی به جایگاه شایسته‌ای در این رشته، در حال رشد هستند.

در کل، مسابقات گرند پری 2023 با نبردهای هیجان‌انگیز و جذاب، همراه با حضور بهترین رانندگان و تیم‌های جهانی، به یکی از برترین رویدادهای خودروسواری در سطح جهان تبدیل شده است. با پیشرفت و توسعه این رشته، انتظار می‌رود که مسابقات جذابتر و پرطرفدارتری در آینده برگزار شود و به تعداد بیشتری از علاقه‌مندان به این رشته دسترسی داده شود.

مسابقات فرمول1 امارات (ابوظبی)

یکی از مسابقات فرمول1 نزدیک ایران، مسابقه جایزه بزرگ ابوظبی (به عربی: سباق جائزة أبوظبی الکبرى) می باشد که یک رویداد اتومبیل رانی فرمول یک است. در اوایل سال 2007 در جشنواره فرمول یک، مسابقه ابوظبی در امارات متحده عربی معرفی و اعلام شد. اولین مسابقه در 1 نوامبر 2009 در پیست یاس مارینا که توسط  Hermann Tilke طراحی شده، برگزار شد. در 25 ژوئن 2008، فدراسیون جهانی اتومبیل رانی (FIA) تقویم موقت فرمول یک 2009 شامل گرندپری ابوظبی را به عنوان نوزدهمین و آخرین مسابقه فصل در 15 نوامبر اعلام کرد. با این حال در 5 نوامبر 2008 اعلام شد که مسابقه به عنوان آخرین رقابت فصل در 1 نوامبر 2009، دو هفته قبل از تاریخ برنامه ریزی شده اولیه، به عنوان هفدهمین و آخرین دور مسابقات سال برگزار شد. این رویداد از آن زمان تاکنون هر سال برگزار می‌شود و قرار است حداقل تا سال 2030 در پیست یاس مارینا انجام شود.

تور مسابقات فرمول1 با افتتاحیه اولین مسابقه روز و شب فرمول یک همراه بود که از ساعت 17:00 به وقت محلی شروع شد. نورافکن‌هایی که برای روشن کردن پیست استفاده می‌شد از ابتدای رویداد روشن می‌شدند تا از انتقال یکپارچه روشنایی در تاریکی شب اطمینان حاصل شود. مسابقات بعدی جایزه بزرگ ابوظبی نیز مسابقات روزانه و شبانه بوده است.

مسابقات فرمول1 نزدیک ایران، مسابقه جایزه بزرگ ابوظبی (به عربی: سباق جائزة أبوظبی الکبرى) می باشد که یک رویداد اتومبیل رانی فرمول یک است. در اوایل سال 2007 در جشنواره فرمول یک، مسابقه ابوظبی...
زمان برگزاری مسابقات فرمول1 ابوظبی

تاریخچه برگزاری مسابقات فرمول1 در ابوظبی

مسابقات فرمول1 نزدیک ایران اولین بار در سال 2007 در قالب اولین جشنواره فرمول یک به ابوظبی آمد. در ژانویه 2007 اعلام شد رویدادی که در 3 فوریه 2007 برگزار شد رایگان بوده و بزرگترین گردهمایی خودروهای فرمول یک و رانندگان خارج از گرندپری بود. در این جشنواره اعلام شد که ابوظبی از سال 2009 تا 2016 حق میزبانی جایزه بزرگ را به دست آورده است. در اواخر همان سال، کمپانی اتحاد ایرویز قراردادی سه ساله برای تبدیل شدن به حامی جایزه بزرگ فرمول یک با مسئولین برگزاری این رقابت ها بست.

برای فصل 2009، جایزه بزرگ ابوظبی 2009 به برنامه اضافه شد. این رقابت ها به طور موقت در 15 نوامبر 2009 به عنوان نوزدهمین و آخرین جایزه بزرگ فصل برگزار شد. هر دو جایزه بزرگ کانادا و جایزه بزرگ فرانسه بعداً از برنامه موقت حذف شدند، و در نتیجه جایزه بزرگ ابوظبی به 1 نوامبر 2009 منتقل شد، جایی که آخرین محل دیدار از 17 دور مسابقات بود. در آگوست 2009 اعلام شد که زمان شروع مسابقه ساعت 17:00 به وقت محلی (13:00 UTC) خواهد بود، و مسابقه با انجام نورافشانی آغاز خواهد شد. این مسابقه را سباستین فتل از تیم رد بول (Red Bull) برنده شد.

برای فصل 2010 فرمول یک جایزه بزرگ ابوظبی 2010 در پیست یاس مارینا، از 12 تا 14 نوامبر 2010 برگزار شد. قهرمانی رانندگان برای اولین بار در پیست ابوظبی تعیین شد. با شکست فرناندو آلونسو بخت اول قهرمانی، و سباستین فتل که دومین برد متوالی خود را در این مسیر به دست آورد، راننده جوان آلمانی متعاقباً قهرمانی جهان را امضا کرد.

جایزه بزرگ ابوظبی 2011، هجدهمین و دور ماقبل آخر مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک FIA در سال 2011 بود که از 11 تا 13 نوامبر برگزار شد. این مسابقه را لوئیس همیلتون با مک لارن- مرسدس برنده شد. نفر دوم فرناندو آلونسو با یک فراری بود و جنسون باتن با مک لارن- مرسدس سوم شد.

این تیم پس از کسب چهارمین دوره متوالی قهرمانی مسابقات توسط رانندگان و سازندگان خود به ترتیب در گرندپری هند، دستاوردهای خود را در ابوظبی با اجرای چند مراسم شادی در سکوی هلی کوپتر هتل مجلل برج العرب در دبی در ارتفاع 210 متر (690 فوت) بالاتر از سطح زمین جشن گرفت.
نمایی از ماشین های فرمول یک در پیچ مسیر

در سال 2012، سباستین فتل، بخت قهرمانی، مسابقه را پس از شروع از خط محدودیت سرعت (pitlane)، به دلیل رد صلاحیت از مسابقات به دلیل نداشتن سوخت کافی برای بازگشت به پارک فرمه، در جایگاه سوم به پایان رساند. رقیب اصلی او در مسابقات قهرمانی فرناندو آلونسو پس از راننده فنلاندی کیمی رایکونن، که برای اولین بار پس از بازگشت به فرمول یک در اوایل سال 2012 برنده شد، دوم شد.

در سال 2013 سباستین فتل با ردبول ریسینگ برای سومین بار برنده شد و در هر دور پیشتاز بود. این تیم پس از کسب چهارمین دوره متوالی قهرمانی مسابقات توسط رانندگان و سازندگان خود به ترتیب در گرندپری هند، دستاوردهای خود را در ابوظبی با اجرای چند مراسم شادی در سکوی هلی کوپتر هتل مجلل برج العرب در دبی در ارتفاع 210 متر (690 فوت) بالاتر از سطح زمین جشن گرفت.

جایزه بزرگ ابوظبی 2014 در 23 نوامبر برگزار شد و مسابقه پایانی از سری مسابقات قهرمانی جهان فرمول یک FIA 2014 بود. دو امتیاز برای مسابقه تعلق گرفت که توسط لوئیس همیلتون به عنوان برنده مسابقه کسب شد و دومین قهرمانی خود را با آن تضمین کرد.

جایزه بزرگ ابوظبی 2015 در 29 نوامبر 2015 برگزار شد. این مسابقه را نیکو روزبرگ برنده شد و آن را با سه برد متوالی با لوئیس همیلتون و کیمی رایکونن تکمیل کرد.

مسابقه جایزه بزرگ ابوظبی 2016 در 27 نوامبر 2016 برگزار شد. این مسابقه را لوئیس همیلتون برنده شد و آن را چهار برد متوالی با نیکو روزبرگ و سباستین فتل تکمیل کردند و روزبرگ تنها قهرمانی رانندگی خود را با آن تضمین کرد.

جایزه بزرگ ابوظبی 2017 در 26 نوامبر 2017 برگزار شد. این مسابقه را والتری بوتاس برنده شد، لوئیس همیلتون در جایگاه دوم و سباستین فتل سکوی سوم را تکمیل کردند.

جایزه بزرگ ابوظبی 2018 در 25 نوامبر 2018 اتفاق افتاد. این مسابقه را لوئیس همیلتون برنده شد. سباستین فتل در جایگاه دوم و مکس ورشتاپن سکوی سومی را تکمیل کردند.

جایزه بزرگ ابوظبی 2019 در 1 دسامبر 2019 برگزار شد. این مسابقه را قهرمان شش دوره رقابت ها لوئیس همیلتون در جایگاه اول به پایان رساند. مکس ورشتاپن دوم و چارلز لکلرک در مقام سوم قرار گرفتند. همیلتون با موفقیت در این دوره یک “گرند اسلم” به دست آورد.

جایزه بزرگ ابوظبی 2019 در 1 دسامبر 2019 برگزار شد. این مسابقه را قهرمان شش دوره رقابت ها لوئیس همیلتون در جایگاه اول به پایان رساند. مکس ورشتاپن دوم و چارلز لکلرک در مقام سوم قرار گرفتند. همیلتون با موفقیت در این دوره یک "گرند اسلم" به دست آورد.
قهرمانی لویس همیلتون در مسابقات فرمول یک ابوظبی

جایزه بزرگ ابوظبی 2020 برای 29 نوامبر برنامه ریزی شده بود، اما مسابقه به 13 دسامبر منتقل شد تا مسابقه بزرگ بحرین پس از به تعویق افتادن مسابقه آنها به دلیل همه گیری COVID-19 برگزار شود. این مسابقه توسط ماکس ورشتاپن برنده شد و والتری بوتاس و لوئیس همیلتون به ترتیب دوم و سوم شدند.

در 9 دسامبر 2021، یک قرارداد 10 ساله تمدید شده بین مدیریت ورزش موتوراسپرت ابوظبی و گروه فرمول یک امضا شد. جایی که ابوظبی حق قرارداد برای برگزاری مسابقه نهایی فصل F1 را تا سال 2030 حفظ می‌کند. این مسابقه در 12 دسامبر 2021 برگزار شد. مکس ورشتاپن اولین قهرمانی رانندگی جهان خود را با کسب مقام اول به دست آورد. پس از آن لوئیس همیلتون در جایگاه دوم و کارلوس ساینز جونیور سوم شدند.

جایزه بزرگ ابوظبی 2022 در 20 نوامبر 2022 برگزار شد. این مسابقه را ماکس ورشتاپن در جایگاه اول، چارلز لکلرک در مقام دوم و سرجیو پرز در مقام سوم به پایان رساندند.

جایزه بزرگ ابوظبی 2022 در 20 نوامبر 2022 برگزار شد. این مسابقه را ماکس ورشتاپن در جایگاه اول، چارلز لکلرک در مقام دوم و سرجیو پرز در مقام سوم به پایان رساندند.
ماکس ورشتاپن قهرمان 2022

پیست یاس مارینا کی ساخته شد؟

در سال 2006، برنامه‌هایی برای توسعه جزیره یاس، واقع در شرق ابوظبی، به یک مقصد توریستی جدید اعلام شد که بخش عمده‌ای از برنامه‌ها در اطراف یک مسیر مسابقه 5.5 کیلومتری متمرکز است. پروژه در می 2007 به پیست یاس مارینا تبدیل شد و تا اکتبر 2009 تکمیل شد. پیست یاس مارینا در جزیره یاس – جزیره ای به مساحت 2550 هکتار (25.5 کیلومتر مربع) در ساحل شرقی ابوظبی واقع شده است. جایزه بزرگ ابوظبی 2009 اولین رویداد مهمی بود که در این پیست برگزار شد. در ژوئن 2021، سیف النوعیمی، مدیر عامل موقت مدیریت ورزش موتوراسپرت ابوظبی اعلام کرد که تغییراتی در طرح جایزه بزرگ پیست تصویب شده است.

در سال 2006، برنامه‌هایی برای توسعه جزیره یاس، واقع در شرق ابوظبی، به یک مقصد توریستی جدید اعلام شد که بخش عمده‌ای از برنامه‌ها در اطراف یک مسیر مسابقه 5.5 کیلومتری متمرکز است. پروژه در می 2007 به پیست یاس مارینا...
مسیر کلی پیست یاس مارینا

مسیر پیست توسط هرمان تیلکه طراحی شده (Hermann Tilke) و تحت سلطه 1.2 کیلومتر مسیر مستقیم بین پیچ های 5 و 6 قرار دارد، که با پیچ های کم سرعت که شروع و پایان آن را نشان می دهد، آن را به مکانی برای سبقت گرفتن تبدیل می کند. از دیگر ویژگی‌های برجسته این پیست می‌توان به عبور از پیچ‌های 10 و 11 به 12 اشاره کرد که رانندگان را مجبور می‌کند تا با کیسه‌های بار جانبی که هنوز روی خودرو هستند، به شدت ترمز کنند. تغییرات پیست قبل از مسابقه 2021، که دور را کمی به 5.28 کیلومتر کاهش داده است، باعث شده تا به هیجان مسابقه افزوده شود.

چرا باید به دیدن این مسابقات رفت؟

جزیره یاس یک بوم خالی برای توسعه دهندگان بود تا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و بعد از 11 سال و 40 میلیارد دلار هزینه، آنها تقریباً این کار را به پایان رساندند. هفت هتل، پارک موضوعی سرپوشیده فراری، یک مرکز خرید، یک پارک آبی، یک زمین گلف، یک ساحل، یک سالن کنسرت و یک کلوپ شبانه، همگی با آب و هوای عالی اماراتی این مکان را به جاذبه توریستی بین المللی تبدیل کرده است.

جزیره یاس یک بوم خالی برای توسعه دهندگان بود تا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و بعد از 11 سال و 40 میلیارد دلار هزینه، آنها تقریباً این کار را به پایان رساندند. هفت هتل، پارک موضوعی سرپوشیده فراری...
تصویری از نمای بالای پیست مسابقات یاس مارینا

بهترین مکان برای تماشا کجاست؟

اگر برای بلیت جایگاه مسابقات نمی توانید اتاقی با منظره کنار مسیر در هتل تماشایی یاس که به شکل نهنگ است، داشته باشید یا کابین یک قایق در اسکله تفریحی را اجاره کنید، بهتر است یک نقطه در غرفه غربی را انتخاب کنید، چرا که مکانی عالی برای تماشای تمام سبقت ها به پیچ شماره 6 می باشد. در صورتی که بیشتر به دنبال جو مسابقات هستید، خود را در غرفه اصلی مشرف به مسیر مستقیم شروع به پایان بچسبانید و از آتش‌ بازی‌های معروف ابوظبی لذت ببرید.

جایگاه های مختلف پیست یاس مارینا ابوظبی
نحوه تهیه بلیت و زمان برگزاری مسابقات

از مسابقات فرمول1 نزدیک ایران گرندپری ابوظبی در کشور امارات متحده عربی را می توان نام برد که در پیست یاس مارینا ابوظبی برگزار می شود. تور مسابقات فرمول1 ابوظبی روزهای جمعه تا یکشنبه در تاریخ های  24، 25 و 26 نوامبر 2023 برگزار می شود. تهیه بلیت این مسابقات به صورت آنلاین امکان پذیر است، اگرچه که صندلی های جایگاه های پرطرفدار زودتر از سایر بخش ها به فروش می رسند.

IR4T بلیت مسابقات را تهیه وبرروی تور مسابقات به مشتریان محترم ارائه میکند.

روز اول: 24 نوامبر 2023

جلسه تمرین 1: 13:00 تا 14:00 جلسه تمرین 2: از ساعت 16:30 الی 17:30

روز دوم: 25 نوامبر 2023

جلسه تمرین 3: 14:00 تا 15:00 مسابقه تعیین واجد شرایط بودن: 17:30 تا 18:30

روز سوم: 26 نوامبر 2023

روز مسابقه: 16:30

مسابقات فرمول 1 قطر

یکی از مسابقات فرمول یک نزدیک ایران در کشور قطر برگزار می شود. پیست بین‌المللی لوسیل (Lusail)، واقع در حومه شهر دوحه، پایتخت قطر برای آماده‌سازی میزبانی از اولین رویداد موتور جی پی (MotoGP) در سال 2004 ساخته شد و جالب است بدانید که این پیست در کمتر از یک سال تکمیل شد. جایزه بزرگ قطر یک رویداد اتومبیلرانی فرمول یک است که در قطر برگزار می شود. برای اولین بار در 21 نوامبر به عنوان بخشی از مسابقات قهرمانی 2021 در پیست بین المللی لوسیل (Lusail) برگزار شد و پس از عدم برگزاری در فصل 2022 به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در قطر، مجدداً در سال 2023 به تقویم مسابقات فرمول یک برگشته است. کشور قطر با یک قرارداد 10 ساله مسابقات جهانی فرمول یک را به عنوان چهارمین مسابقه کامل شبانه در تقویم فرمول یک، پس از گرندپری سنگاپور، بحرین و صخیر به مدت یک دهه میزبانی خواهد کرد.

اولین جایزه بزرگ آن چه زمانی بود؟

سال 2021 اولین باری بود که قطر میزبان مسابقات فرمول یک FIA بود.

پیست لوسیل چگونه است؟

پیست بین المللی لوسیل 5.4 کیلومتر طول دارد که عمدتاً با در نظر گرفتن مسابقات موتورسیکلت طراحی شده است. این مسیر طوری طراحی شده است که سریع و روان باشد و در آن پیچ های با سرعت متوسط و بالا غالب است. بیش از یک کیلومتر از طول کل مسیر از جاده مستقیم تشکیل شده است که فرصت های سبقت زیادی را در پیچ 1 فراهم می کند. این پیست برای مسابقات فرمول یک 57 دور دارد که با در نظر گرفتن مسافت کل دورها، رانندگان باید برای به اتمام رساندن مسابقه مسیری معادل 828/308 کیلومتر را طی می کنند.

علیرغم شایعات در مورد انتقال این رویداد به جای دیگر (مسابقه خیابانی در دوحه در میان گزینه‌ها گزارش شده بود) فرمول 1 برای گرندپری قطر 2023 به پیست بین‌المللی لوسیل (Losail) بازخواهد گشت. این پیست از سال 2024 میزبان سه سری مسابقات موتور اسپورت پیشرو در جهان خواهد بود و مسابقات قهرمانی استقامت جهانی (The FIA World Endurance Championship) در برنامه سالانه به فرمول یک (F1) و موتور جی پی (MotoGP) ملحق می شود.

درباره برگزاری مسابقات فرمول یک 2023 نزدیک ایران در کشور قطر، زمان برگزاری مسابقات و نحوه تهیه بلیط توضیح داده شده است.
مسابقات فرمول یک قطر 2023

پیش از بازگشت مسابقات فرمول یک به پیست بین المللی لوسیل (Losail)، مکان برگزاری در حال انجام کارهای بازسازی اساسی است. قبل از اینکه فرمول یک (F1) به جدول اصلی محل برگزاری اضافه شود، محوطه پادوک و امکانات پیست ارتقا خواهند یافت. تصاویری از بازسازی پیست در اواخر سال گذشته به صورت آنلاین در فضای مجازی پخش شد و نشان دهنده این بود که قرار است مسئولین قطری، محل برگزاری مسابقات را برای تبدیل شدن به یک پیست “پیشرو در جهان” مهیا کنند.

چرا باید به تماشای این مسابقات رفت؟

ورای جذابیت مسابقات فرمول یک به عنوان رویدادی هیجان انگیز، اگر در نیمکره شمالی زندگی می کنید و فکر فرار از آب و هوای سرد در ماه اکتبر برای شما جذاب است، در قطر با متوسط دمای حدود 28 درجه سانتیگراد در آن زمان از سال، به خوبی از شما پذیرایی می شود. جای تعجب نیست که با این نوع آب و هوا، قطر کشوری عالی برای تفریحات در فضای باز است، خواه کارتینگ سواری در پیست لوسیل (Lusail) باشد یا سفر به صحرا برای ساند بورد سواری، شتر سواری و آفرود. قطر کشوری فوق العاده با جاذبه های طبیعی و کویری بسیار زیبا است. 

بهترین مکان برای تماشا کجاست؟

جایگاه بزرگ در خروجی پیچ 10 به طرفداران این فرصت را می دهد که انفجار سرعت اتومبیل ها را در این بخش پویا از مسیر تماشا کنند. درست جایی بعد از پیچ سریع شماره 9  که رانندگان وارد منطقه ترمز پیچ 10 می شوند.

تاریخچه مسابقات فرمول یک قطر

فصل 2021 مسابقات فرمول یک در ابتدا برای 23 مسابقه برنامه ریزی شده بود. دور ابتدایی فصل، گرندپری استرالیا، ابتدا به دلیل محدودیت‌های همه گیری ویروس کرونا (COVID-19) در این کشور به تعویق افتاد و سپس لغو گرندپری استرالیا در اواخر فصل اتفاق افتاد و جای خالی در تقویم برگزاری مسابقات باقی گذاشت. در این زمان جایزه بزرگ قطر به عنوان جایگزین گرندپری استرالیا در اکتبر 2021 اعلام شد.

درباره برگزاری مسابقات فرمول یک 2023 نزدیک ایران در کشور قطر، زمان برگزاری مسابقات و نحوه تهیه بلیط توضیح داده شده است.
مسیر پیست بین المللی لوسیل

پس از یک سال غیبت در سال 2022، به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در قطر بین نوامبر و دسامبر، مسابقات جایزه بزرگ قطر با قراردادی 10 ساله از سال 2023 به تقویم بازمی گردد. در ابتدا یک پیست هدفمند جدید برای برگزاری مسابقات ساخته شد، اما پیشنهاد شد برگزاری مسابقه 2023 در پیست لوسیل باقی بماند.

نحوه تهیه بلیت و زمان برگزاری مسابقات فرمول یک

از مسابقات فرمول یک نزدیک ایران گرندپری قطر را می توان نام برد که در پیست لوسیل دوحه برگزار می شود. تور مسابقات فرمول 1 قطر روزهای جمعه تا یکشنبه در تاریخ های 6، 7 و 8 اکتبر 2023 برگزار می شود. بلیت این مسابقات را می توانید به صورت آنلاین تهیه و خریداری کنید، اگرچه که جایگاه های پرطرفدار زودتر از سایر سکو ها به فروش می رسند. پیش‌بینی می‌شود بلیت‌های این مسابقات در ماه می 2023 به فروش برسند.

روز اول: 6 اکتبر 2023

جلسه تمرین 1: 17:00 تا 18:00 مسابقه تعیین صلاحیت: 20:30 تا 21:30

روز دوم: 7 اکتبر 2023

جلسه تمرین 2: 17:00 تا 18:00 اسپرینت: 21:00 تا 22:00

روز سوم: 8 اکتبر 2023

روز مسابقه: 20:30

جایگاه مسابقات در گرندپری قطر 2023

لیست کامل سکوهای مسابقات فرمول یک گرندپری 2023 قطر در پیست بین المللی Losail تایید نشده است، اما می دانیم که مکان های نشستن در سکوی اصلی روبروی پیت ها، پیچ 2 و پیچ 16 ارائه می شود. سکوهای بزرگ ارائه شده در آخرین جایزه بزرگ قطر نیز در زیر فهرست شده است.

  • جایگاه اصلی (Main Grandstand)

جایگاه اصلی روبروی پیت لین قرار دارد و نمای عالی از محل شروع، پیت لین و جشن های قهرمانی سکو را به شما نشان می دهد. جایگاه به سه بخش تقسیم شده است. منطقه A مرکزی موقعیت اصلی برای دیدن خطوط شروع و سکو است، در حالی که منطقه B (در سمت چپ منطقه A) و منطقه C (در سمت راست منطقه A) نیز نماهایی از مسیر مستقیم اصلی را ارائه می دهند. در سال 2021، جایگاه طرفداران (Fan zone) در پشت جایگاه اصلی قرار داشت. اینجا مکانی است که کنسرت های شبانه برگزار می شود.

درباره برگزاری مسابقات فرمول یک 2023 نزدیک ایران در کشور قطر، زمان برگزاری مسابقات و نحوه تهیه بلیط توضیح داده شده است.
جایگاه اصلی مسابقات در گرندپری قطر 2023
  • جایگاه بزرگ پیچ 2

این جایگاه که در خارج از پیست در کنار پیچ تنگ و طولانی 2 قرار دارد، باید دید خوبی ارائه دهد. برخی از صندلی‌ها منظره‌ای از حرکت‌های سبقت‌گیری در پیچ 1 را ارائه می‌دهند.

  • جایگاه بزرگ پیچ 16

جایگاه بزرگ پیچ 16 که در بیرون از پیچ آخر قرار دارد، نمایی از خودروهایی را که وارد پیت لین می‌شوند، در پیچ پایانی می‌روند و به سمت شروع/پایان مسیر مستقیم حرکت می‌کنند، ارائه می‌دهد.

  • جایگاه شمالی

جایگاه شمالی نیز روی پیت مستقیم قرار دارد، اما به پیچ 1 نزدیک‌تر است. به جای دیدن پیت لین و ماشین‌هایی که روی نقطه شروع صف کشیده‌اند، می‌بینید که ماشین‌ها به سمت گوشه باز می‌روند و می توانید مسیر تا پیچ 2 را دنبال کنید.

درباره برگزاری مسابقات فرمول یک 2023 نزدیک ایران در کشور قطر، زمان برگزاری مسابقات و نحوه تهیه بلیط توضیح داده شده است.
جایگاه شمالی مسابقات در گرندپری قطر 2023
  • جایگاه پیچ 10

جایگاه پیچ 10 دقیقا در منطقه پیچ 10 واقع شده است. این قسمت از پیچ‌های 8، 9 و 10 منظره‌ای را ارائه می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا جایگاه بزرگ پیچ 10 بخشی از پیشنهاد بلیت در سال 2023 باشد.

  • جایگاه بزرگ باشگاه لوسیل (Losail)

جایگاه باشگاه لوسیل (Losail) معمولاً برای مخاطبان VIP طراحی شده است و صندلی‌های این جایگاه معمولاً در پکیج های خاص در پیست گنجانده می‌شود. این جایگاه مشرف به بخش سرعت بالای پیست بین پیچ‌های 9 و 11 است. بلیت‌های اینجا معمولاً شامل دسترسی به سالن ورزشی است. هنوز مشخص نیست که جایگاه بزرگ باشگاه لوسیل (Losail) بخشی از پیشنهاد بلیت 2023 باشد یا خیر.

درباره برگزاری مسابقات فرمول یک 2023 نزدیک ایران در کشور قطر، زمان برگزاری مسابقات و نحوه تهیه بلیط توضیح داده شده است.
جایگاه باشگاه لوسیل مسابقات در گرندپری قطر 2023
بلیت های مسابقات فرمول یک 2023 قطر چه زمانی به فروش می رسد؟

پیش بینی می شود بلیت های جایزه بزرگ قطر 2023 در ماه می به فروش برسد. اولین دوره مسابقات فرمول یک در قطر در سال 2021 تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفت، اگرچه همان موقع 80.000 طرفدار را در آخر هفته گرندپری جذب تماشای مسابقه کرد. پیش‌بینی می‌شود که گرندپری 2023 قطر رویداد بزرگ‌تری باشد، با فعالیت‌های بیشتر برای طرفداران در کنار پیست – از جمله کنسرت‌های شبانه که قرار است برگزار شود.

قیمت بلیت های گرندپری 2023 قطر چقدر است؟

هنوز اطلاع دقیقی از اینکه قیمت بلیت های مسابقات فرمول یک گرندپری 2023 قطر چقدر خواهد بود، در دست نیست. برای اولین مسابقه F1 در پیست بین المللی لوسیل (Losail) در سال 2021، بلیت ها بین 315 تا 635 دلار قیمت داشتند. جایگاه شمالی ارزان‌ترین سکوی پیشنهادی بود، در حالی که جایگاه اصلی که در مقابل پیت لین واقع شده است، بلیتهای گران‌تری داشت. قیمت بلیت‌های مسابقات فرمول 1 در بیشتر مسابقات در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است، بنابراین احتمال دارد که بلیت‌های گرندپری 2023 قطر قیمت بیشتری نسبت به سال 2021 داشته باشند.

کلام آخر

اگر برای یک سفر متفاوت و هیجان انگیز برنامه ریزی می کنید، تماشای مسابقات فرمول یک در قطر گزینه بسیار جذابی برای شماست. علاقه مندان این ورزش مهیج در ایران با تهیه بلیت مسابقات می توانند از نزدیک نظاره گر سرعت و هیجان رقابت رانندگان فرمول یک باشند. مزیت نزدیک بودن کشور قطر از یک سو و جذابیت های گردشگری آن از طرفی دیگر باعث شده تا این مقصد، سفر خاص تری برای هموطنان عزیز باشد.     

مسابقات فرمول 1 چین

مسابقات فرمول یک چین که در برخی از کشور های حاشیه خلیج فارس برگزار می شود، از مدت ها قبل هم در کشور چین برگزار می شده است. اما امسال نیز در کمال تعجب و مشابه چند سال گذشته برگزار کنندگان فرمول یک پس از گفتگو با مسئولین و مقامات مربوطه کشور چین تایید می کند که مسابقات فرمول 1 گرندپری چین 2023 به دلیل مشکلات مداوم ناشی از وضعیت COVID-19 برگزار نخواهد شد. مسئولین فرمول 1 در حال ارزیابی گزینه های جایگزین برای شکاف ایجاد شده در تقویم 2023 هستند و در زمان مناسب به روز رسانی در این مورد را ارائه خواهند کرد. جایزه بزرگ چین (به چینی: 中国大奖赛؛ پینیین: Zhōngguó Dàjiǎngsài) یک دور از مسابقات قهرمانی جهانی فرمول یک است و برای بازگشت در سال 2023 قرارداد بسته شد، اما اکنون این کار را تا سال 2024 انجام نخواهد داد.

تور مسابقات فرمول1 در حال حاضر در پیست بین المللی شانگهای، جیادینگ، که توسط هرمان تیلکه Hermann Tilke طراحی شده برگزار می شود. هنگامی که این پیست در سال 2004 تکمیل شد، گران‌ترین مرکز پیست فرمول یک بود که معادل 240 میلیون دلار هزینه در پی داشت. اما بعد از ساخته شدن پیست یاس مارینا ابوظبی در سال 2009 با 6 میلیارد دلار هزینه، گرانترین پیست به نام شیخ نشین های عرب ثبت شد. این پیست 5.451 کیلومتر طول دارد و یکی از پیچیده‌ترین ترکیب‌های پیچی در تقویم فرمول یک را در خود دارد که با پیچ 8 استانبول پارک که آن هم توسط تیلکه Tilke طراحی شده است، قابل مقایسه است. پیچ 1 و 2 یک ترکیب بسیار سخت 270 درجه و سمت راست است که به سرعت قابل توجهی نیاز دارد، علاوه بر آن شعاع قابل توجهی با پیشرفت پیچ افزایش می یابد.

مسابقات فرمول یک چین؛ پرچم فرمول یک در کنار پرچم کشور چین | مسابقات فرمول یک چین که در برخی از کشور های حاشیه خلیج فارس برگزار می شود، از مدت ها قبل هم در کشور چین برگزار...
مسابقات فرمول یک چین؛ پرچم فرمول یک در کنار پرچم کشور چین

تاریخیچه برگزاری فرمول یک در چین

در اوایل دهه 1990، دولت چین به دنبال میزبانی یک مسابقه F1 شد. پس از اینکه پیست بین‌المللی ژوهای در سال 1996 در شهر ژوهای در استان گوانگدونگ، جنوب چین افتتاح شد، مسابقه‌ای در آنجا به طور موقت به تقویم مسابقات جهانی F1 1999 اضافه شد. اما پیست نتوانست استاندارد مد نظر FIA را برآورده کند و به همین جهت مسابقه لغو شد.

در سال 2002، اعلام شد که مدیریت پیست بین‌المللی شانگهای، با کمک برگزارکنندگان جایزه بزرگ ماکائو، قراردادی هفت ساله با مدیریت فرمول یک برای میزبانی جایزه بزرگ چین از سال 2004 تا 2011 امضا کرده است. اولین جایزه بزرگ چین که در 26 سپتامبر 2004 برگزار شد توسط فراری روبنس باریچلو برنده شد. سال بعد میزبان دور نهایی مسابقات فرمول یک بود که در آن فرناندو آلونسو قهرمان تازه تاجگذاری کرده جهان برنده شد و عنوان سازنده برتر را برای رنو به دست آورد. در سال 2006 جایزه بزرگ چین توسط مایکل شوماخر فتح شد که آخرین پیروزی او در سری مسابقات فرمول یک بود.

در نوامبر 2008، بی‌بی‌سی گزارش داد که یکی از مقامات ارشد مسابقه، کیو ویچانگ، پیشنهاد کرده بود که مسابقه پولی ممکن است لغو شود. پس از اعلامیه مشابه در مورد گرندپری فرانسه، کیو گفت که آینده مسابقه در دست بررسی است و تصمیم در سال 2009 گرفته خواهد شد.

سال 2010 بدون اعلام رسمی برای تمدید قرارداد اولیه هفت مسابقه ای که در سال 2004 منعقد شده بود، سپری شد. با این حال، بلافاصله پس از مسابقه شانگهای در سال 2010، برنی اکلستون، که قراردادها را با پیست های مختلف مدیریت می کند، در مورد تقویم سال 2011 گفت: “ما چیزی را حذف نمی کنیم. 20 مسابقه داریم، قرار است برای 25 مسابقه آماده شویم”.

مسابقات فرمول یک چین؛ نمایی از بالای پیست بین المللی شانگهای | در اوایل دهه 1990، دولت چین به دنبال میزبانی یک مسابقه F1 شد. پس از اینکه پیست بین‌المللی ژوهای در سال 1996 در شهر ژوهای در استان گوانگدونگ...
مسابقات فرمول یک چین؛ نمایی از بالای پیست بین المللی شانگهای

تنها در فوریه 2011 بود که قراردادی بین فرمول 1 و برگزارکنندگان چینی مسابقات قهرمانی جهان به امضا رسید. به نظر می رسد دلایل تاخیر، بیش از هزینه پرداخت شده به F1 برای میزبانی مسابقه بوده است. پس از معضلات سال به سال، برگزارکنندگان مسابقه از پرداخت هزینه مورد نیاز خودداری کردند و گزارش شده بود که جزو پردرآمدترین ها برای میزبانی یک مسابقه F1 است. به نظر می رسد روسای F1 هزینه ها را کاهش داده اند و قرارداد جدید برای میزبانی یک مسابقه F1 تا سال 2017 اجرا شد.

در سپتامبر 2017، یک قرارداد سه ساله جدید برای میزبانی مسابقه اعلام شد، که مسابقه را تا سال 2020 در تقویم حفظ کرد. پیست چین در سال 2019 میزبان هزارمین دوره مسابقات قهرمانی فرمول یک جهان بود.

همه گیری COVID-19 و وقفه مداوم

گرندپری چین 2020 در ابتدا قرار بود در 19 آوریل برگزار شود، اما به دلیل همه گیری COVID-19 به تعویق افتاد و بعدا لغو شد. با وجود برنامه‌ریزی مسابقات برای سال‌های 2021، 2022 و 2023، از آن زمان تاکنون هیچ دوره دیگری از این مسابقه برگزار نشده است. مسابقات فرمول1 گرند پری چین برای چهارمین سال متوالی در ابتدای دسامبر به دلیل اقدامات سختگیرانه برای مقابله با کرونا لغو شد. قرار بود این مسابقه برای اولین بار از سال 2019 به چین بازگردد، اما با ادامه اجرای سیاست مقابله با کووید که منجر به محدودیت‌های شدید و ادامه قرنطینه شده است، برگزار کنندگان F1 تصمیم گرفتند که برگزاری مسابقه در پیست بین المللی شانگهای لغو شود.

مسابقات فرمول یک چین؛ کنسل شدن مسابقات در پیست چین در سال 2023 | گرندپری چین 2020 در ابتدا قرار بود در 19 آوریل برگزار شود، اما به دلیل همه گیری COVID-19 به تعویق افتاد و بعدا لغو شد. با وجود برنامه‌ریزی مسابقات برای سال‌های 2021، 2022 و 2023، از آن زمان تاکنون هیچ دوره دیگری...
مسابقات فرمول یک چین؛ کنسل شدن مسابقات در پیست چین در سال 2023

پس از گفتگو با مسئولین و مقامات مربوطه برگزار کنندگان فرمول 1 تایید می کنند که گرندپری چین 2023 به دلیل مشکلات مداوم ناشی از وضعیت کرونا COVID-19 برگزار نخواهد شد. بر همین اساس برگزار کنندگان فرمول 1 در حال ارزیابی گزینه های جایگزین برای خلل ایجاد شده در تقویم 2023 هستند و در زمان مناسب به روز رسانی در این مورد را ارائه خواهند کرد. در بیانیه فرمول یک آمده است: فرمول 1 می تواند تایید کند که فصل 2023 از 23 مسابقه تشکیل خواهد شد. این بدان معناست که فصل با گرندپری بحرین در 5 مارس آغاز می شود و در 26 نوامبر در ابوظبی به پایان می رسد و جایزه بزرگ لاس وگاس یک هفته قبل از پایان فصل به تقویم مسابقات می پیوندد.

حمایت از مسابقات

فرمول BMW Asia و Porsche Carrera Cup آسیا هر دو از گرندپری چین از سال 2004 پشتیبانی کرده اند. در سال 2008، سری GP2 آسیا نیز در همان آخر هفته مسابقه دادند. در سال 2015، سری بین المللی TCR از گرندپری چین نیز پشتیبانی کرد.

پیست کی ساخته شد؟

در آوریل 2003، یک زمین باتلاقی در منطقه جیادینگ شانگهای برای پیست فرمول 1 در نظر گرفته شد. با گذشت 18 ماه و حدود 450 میلیون دلار هزینه، پیست بین المللی شانگهای به صورت کاملا پیشرفته و حرفه ای ساخته شد.

اولین جایزه بزرگ آن چه زمانی بود؟

در فصل 2004 دو مسابقه جدید برگزار شد که یکی از آنها گرندپری چین و دیگری بحرین بود. با این حال، اگر یکی از این دو برای جلوگیری از بردن همه چیز فراری به آن اضافه شود، کارساز نبود – شوماخر در بحرین پیروز شد، در حالی که روبنس باریچلو در چین پیروز شد.

طراحی پیست شانگهای چگونه است؟

شکل دلپذیر این پیست زمانی که از بالا دیده می‌شود به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه نماد چینی “shang” به معنای رو به بالا باشد. یک شروع منحصر به فرد برای دور وجود دارد زیرا رانندگان قبل از اینکه از پیچ های 3 و 4 به سمت چپ حرکت کنند به پیچ های 1 و 2 همیشه سفت می شوند. پیست شانگهای دارای یکی از طولانی ترین مسیرهای مستقیم در مقایسه با سایر پیست های فرمول یک است. این پیست دارای کشش 1.2 کیلومتری است که پیچ های 13-14 را از هم جدا می کند.

| شکل دلپذیر این پیست زمانی که از بالا دیده می‌شود به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه نماد چینی "shang" به معنای رو به بالا باشد. یک شروع منحصر به فرد...
مسابقات فرمول یک چین؛ طراحی پیست شبیه نماد چینی shang

چرا باید به دیدن این مسابقات رفت؟

شانگهای از آغاز هزاره خود را به یکی از پویاترین و پر جنب و جوش ترین شهرهای جهان تبدیل کرده است و این شهر به یک ایستگاه عالی توریستی برای مسابقات فرمول یک تبدیل شده است. منطقه وسیع پودونگ مملو از کافه های مدرن و رستوران‌های شگفت‌انگیز است. لازم به ذکر است که وقتی که زمان مسابقه فرا رسید، کافی است سوار خط 11 مترو شانگهای شوید و 60 دقیقه بعد در ایستگاه شانگهای پیاده شوید تا به پیست برگزاری مسابقات برسید.

بهترین مکان برای تماشا کجاست؟

بهترین جایگاه مسابقات در پیست شانگهای، جایگاه بزرگ کی (Grandstand K) را که مشرف به پیچ 14-15 است، توصیه می کنیم. این مکان جایی است که شما در بهترین صندلی ها برای تماشای تمام سبقت ها خواهید بود. از طرف دیگر، می توانید به سمت پیچ 6 بروید و در آن جایگاه قرار بگیرید زیرا بهترین نقطه دیگر پیست است. این مکان جایی است که دانیل ریکاردو با حرکتی شجاعانه بر روی والتری بوتاس، پیروزی خود در سال 2018 را قطعی کرد.

مسابقات فرمول یک چین؛ جایگاه تماشاگران | بهترین جایگاه مسابقات در پیست شانگهای، جایگاه بزرگ کی (Grandstand K) را که مشرف به پیچ 14-15 است، توصیه...
مسابقات فرمول یک چین؛ جایگاه تماشاگران
آمار و اطلاعات مربوط به قهرمانان

تمامی مسابقات گرندپری چین در پیست بین المللی شانگهای برگزار شده است. در ادامه به قهرمانان این مسابقات و تیم های برتر هر دوره به صورت تیتر وار می پردازیم.

2004روبن باریچلو از تیم فراری2012نیکو روزبرگ از تیم مرسدس
2005فرناندو آلونسو از تیم رنو 2013فرناندو آلونسو از تیم فراری
2006مایکل شوماخر از تیم فراری2014لوئیز همیلتون از تیم مرسدس
2007کیمی رایکونن از تیم فراری2015لوئیز همیلتون از تیم مرسدس
2008لوئیز همیلتون از تیم مرسدس- مک لارن2016نیکو روزبرگ از تیم مرسدس
2009سباستین فتل از تیم رد بول- رنو2017لوئیز همیلتون از تیم مرسدس
2010جنسون باتون از تیم مرسدس- مک لارن2018دنیل ریکاردو از تیم ردل بول
2011لوئیز همیلتون از تیم مرسدس- مک لارن2019

لوئیز همیلتون از تیم مرسدس

 
مسابقات فرمول یک چین؛ قهرمانی لوئیز همیلتون در سال 2014 | با نگاهی به قهرمانان و تیم های برتر هر دوره متوجه می شویم که لوئیز همیلتون با 6 دوره قهرمانی در گرند پری چین رکورد دار است و تیم مرسدس با 9 عنوان قهرمانی که سه مورد آن با همکاری مک لارن بوده است از پیشتازان این پیست...
مسابقات فرمول یک چین؛ قهرمانی لوئیز همیلتون در سال 2014

با نگاهی به قهرمانان و تیم های برتر هر دوره متوجه می شویم که لوئیز همیلتون با 6 دوره قهرمانی در گرند پری چین رکورد دار است و تیم مرسدس با 9 عنوان قهرمانی که سه مورد آن با همکاری مک لارن بوده است از پیشتازان این پیست به شمار می روند.

مسابقات فرمول 1 ایتالیا

جایزه بزرگ ایتالیا (به ایتالیایی: Gran Premio d’Italia) پنجمین جایزه بزرگ ملی (پس از جایزه بزرگ فرانسه، جایزه بزرگ ایالات متحده، جایزه بزرگ اسپانیا و جایزه بزرگ روسیه) است که از سال 1921 برگزار می شود. در سال 2013 مسابقات فرمول یک ایتالیا پرتکرارترین جایزه بزرگ این رقابت ها شد. برگزاری این مسابقه در سال 2022،  نود و دومین دوره این رقابت ها در ایتالیا بود. این رویداد به همراه گرندپری بریتانیا دو مسابقه ای هستند که از زمان معرفی این رقابت ها در سال 1950 به طور مداوم در هر فصل در حال برگزاری می باشند. تمام مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک ایتالیا در دوره مسابقات قهرمانی جهان در مونزا برگزار شده است به جز در سال 1980 که در ایمولا برگزار شد.

مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ ایتالیا از سال 1925 تا 1928 به عنوان قهرمانی تولیدکنندگان جهان و از سال 1931 تا 1932 و از سال 1935 تا 1938 در مسابقات قهرمانی اروپا به حساب می‌آید. علاوه بر این، بین سال‌های 1923 و 1967 هفت بار به عنوان جایزه بزرگ اروپا تعیین شد، زمانی که این عنوان یک نشان افتخار بود که فقط در هر سال به یک گرندپری تعلق می گرفت. چهار نسخه برگزاری رقابت ها قبل از نسخه مسابقات قهرمانی جهان، در مکان هایی غیر از مونزا چون: مونتیچیاری (1921)، لیورنو (1937)، میلان (1947) و تورین (1948) برگزار شد. این رویداد قرار است حداقل تا سال 2025 در پیست مونزا برگزار شود.

تور مسابقات جایزه بزرگ فرمول 1 ایتالیا
مسابقات فرمول یک ایتالیا 2023

اولین جایزه بزرگ آن چه زمانی بود؟

اولین مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ ایتالیا در 4 سپتامبر 1921 در یک پیست 7/10 مایلی ( 3/17 کیلومتری) در نزدیکی مونتیچیاری برگزار شد. با این حال، این مسابقه بیشتر با مسیر مونزا شناخته می شود. پیست مونزا در یک مرکز مسابقه در خارج از شهر شمالی میلان، دومین شهر بزرگ ایتالیا و پایتخت اقتصادی آن واقع شده است. این پیست به طور خاص در شهر حومه ای به همین نام واقع شده است، که در سال 1922 در زمان مسابقه آن سال ساخته شد و در طول سال ها محل برگزاری اکثر مسابقات بوده است. مونزا در پارکو دی مونزا، یک پارک شهری عمومی با محیطی عمدتاً جنگلی، که ویلای سلطنتی معروف مونزا نیز در آن قرار دارد، ساخته شده است.

مسابقات فرمول یک ایتالیا؛ مسابقات فرمول یک در گذشته دور در ایتالیا
مسابقات فرمول یک ایتالیا؛ مسابقات فرمول یک در گذشته دور در ایتالیا

پیست مسابقات فرمول یک ایتالیا کی ساخته شد؟

پروژه پیست ملی مونزا (Autodromo Nazionale Monza) در سال 1922 در 110 روز به اتمام رسید. این مسیر پس از پیست بروکلندز در کشور بریتانیا و پیست ایندیاناپولیس در کشور آمریکا سومین پیست مسابقه ای حرفه ای در دنیا بود. مشابه دو پیست ذکر شده، مسیر اصلی پیست مونزا دارای مجموعه‌ای از منحنی‌های ترسناک و همچنین بخش «خارج» بود که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیست 10 کیلومتر (25/6 مایل) طول دارد و بخش هموار و مسیری جاده ای در پیست ترکیب شده است.

نگاهی به گذشته دور مسابقات فرمول یک مونزا

مسابقه 1923 شامل یکی از حضورهای نادر اروپایی هری میلر با ماشین تک صندلی اش “American Miller 122” می شد که کنت لوئیس زبوروفسکی رانندگی آن را بر عهده داشت. زبوروفسکی در جایزه بزرگ سال بعد در مونزا با مرسدس کشته شد.

مسابقات فرمول یک که در سال 1928 برگزار شد اولین تراژدی از سری حوادث ناگواری بود که در این پیست اتفاق افتاد. امیلیو ماتراسی ایتالیایی با تالبوت و جولیو فارستی با بوگاتی در حال رقابت در مسیر پیست بودند. هنگامی که آنها با سرعت 125 مایل در ساعت (200 کیلومتر در ساعت) مستقیماً از کناره سمت چپ پیت خارج شدند، یکی از چرخ های جلوی تالبوت ماتراسی با یکی از چرخ های عقب بوگاتی برخورد کرد. ماتراسی کنترل ماشین را از دست داد، به چپ منحرف شد، یک چاله به عرض 15 فوت و عمق 10 فوت را رد کرد و به جایگاه بدون حفاظ روبروی گود رفت و خودش به همراه 27 تماشاگر را کشت و 26 نفر دیگر را مجروح کرد. این بدترین تصادف در تاریخ مسابقات اتومبیل رانی بود و تا سال 1955 در مسابقات 24 ساعته لمانز که تقریبا 85 نفر کشته شدند، این رکورد فجیع پا برجا بود.

مسابقات فرمول یک گرندپری ایتالیا سه سال وقفه داشت، اما گرندپری غیر قهرمانی جایگزین مونزا در سال های 1929 و 1930 برگزار شد. تا اینکه مسابقه 1931 در اواخر ماه می به جای اوایل سپتامبر برگزار شد و جوزپه کامپاری و تازیو نوولاری با یک آلفارومئو برنده آن دوره شدند. مسابقه 1931 چیزی شبیه به یک مسابقه استقامتی بود و ده ساعت طول کشید تا مسابقه تمام شود. نوولاری بزرگ دوباره در یک مسابقه کوتاه شده در سال 1932 پیروز شد که این بار در اوایل ژوئن برگزار شد.

پیست چگونه است؟

سریع ترین دور فرمول 1 در مونزا انجام شد. خوان پابلو مونتویا راننده ویلیامز با سرعت 6/260 کیلومتر در ساعت در حین دور تمرینی برای گرندپری 2004 که به شما ایده ای از ماهیت مسیر را می دهد و محلی ها آن را “La Pista Magica” می نامند، این رکورد را به ثبت رساند. ماشین‌ها در 80 درصد دور با حداکثر سرعت حرکت می کنند و در مسیر مستقیم 1/1 کیلومتری شروع-پایان به حداکثر سرعت (Vmax) خود می‌رسند. سپس، رانندگان به سوی قسمت پارک تاریخی ادامه مسیر می دهند، جایی که یک سری ترمز گرفتن های مکرر در پیچ های باریک به ترمزها تمرین خوبی می‌دهد.

مسابقات فرمول یک ایتالیا؛ نمای بالایی از مسیر قدیمی و جدید پیست مونزا
مسابقات فرمول یک ایتالیا؛ مسیر پیست مونزا

چرا باید به تماشای مسابقات برویم؟

محیط پارک مونزا، واقع در شمال شرقی پایتخت مد ایتالیا، میلان، محیطی آرام و سرسبز را برای گرندپری ایجاد می‌کند. می توانید مسیر بیضی شکل حفاظت‌شده مونزا را هنگام خروج ماشین‌ها از Parabolica، در پس‌زمینه ببینید. همچنین وقتی که از زیر پل هوایی که در مسیر رفتن به Variante Ascari می گذرند این مسیر را می توانید تماشا کنید. با این اوصاف هیچ شکی نیست که شما در یک مسیر مسابقه بسیار خاص حاضر هستید.

بهترین مکان برای تماشا کجاست؟

برای تماشای مسابقات فرمول یک، جایگاه واریانت دل رتیفیلو (Variante del Rettifilo) را هدف بگیرید تا شاهد تماشای منظره مهیج ترمز خودروها از حدود 350 کیلومتر در ساعت تا فقط 70 کیلومتر در ساعت در پیچ های باریک باشید. این همچنین یکی از بهترین نقاط سبقت پیست و نقطه ای برای کشمکش های دور اول است.

هنگامی که نوبت به انتخاب صندلی شما در مونزا می رسد، جایگاه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما آنها فقط در پیچ های اصلی پیست جمع شده اند. این سکوها در پیچ Prima Variante، Seconda Variante، Variante Ascari و Parabolica و همچنین Main Straight قرار دارند.

همه سکوها در مسابقات فرمول یک ایتالیا به صفحه بزرگ نمایشگر مجهز هستند. هفت جایگاه، سازه های دائمی و سرپوشیده هستند. باقی مانده سکوها سازه های موقت هستند. بلیت های تخفیف دار معمولاً برای کودکان 11 ساله یا کمتر در دسترس است. بلیت های یک روزه تریبون و ورودی عمومی برای شنبه و یکشنبه نیز موجود است. بلیت های یکشنبه تخفیف قابل توجهی نسبت به قیمت بلیت های 3 روزه ارائه نمی دهند. استند N25 مخصوص افراد ویلچری است. جمعه رایگان، که در آن می‌توانستید در اولین روز مسابقه در هر جایگاهی بنشینید، دیگر در گرندپری ایتالیا ارائه نمی‌شود. جایگاه های مسابقات به صورت مختصر در ذیل عنوان می شوند. 

  • سکو های مونزا پیت استریت
  • سکو های پرایما واریانته
  • سکو های سکندا واریانته
  • سکو های آسکاری واریانته
  • سکو های کروا پارابولیکا
مسابقات فرمول یک ایتالیا؛ جایگاه تماشاگران در اطراف پیست
مسابقات فرمول یک ایتالیا؛ جایگاه تماشاگران در اطراف پیست
نحوه تهیه بلیت و زمان برگزاری مسابقات فرمول یک

برگزاری مسابقات فرمول 1 اروپا 2023 با گرندپری ایتالیا در پیست مونزا دنبال می شود. تور مسابقات فرمول 1 ایتالیا روزهای جمعه تا یکشنبه در تاریخ های 1، 2 و 3 سپتامبر 2023 در ایتالیا برگزار می شود. بلیت‌های گرندپری ایتالیا 2023 در حال فروش هستند. امسال تخفیف زودهنگام اعمال نمی شود. بلیت‌ها امسال در چند مرحله فروخته می‌شوند، اما اکثریت بلیت‌ها در حال حاضر فروخته می‌شوند. اگر می خواهید در مسابقه شرکت کنید، توصیه می کنیم هر چه زودتر بلیت خود را خریداری کنید.

قیمت بالای بلیت ها که در گرندپری ایتالیا 2021 شاهد بودیم و به دلیل محدودیت ظرفیت اعمال شده بود، همچنان در سال 2022 به قوت خود باقی بود. گرندپری ایتالیا 2022 رکورد حضور 337.000 هوادار را به ثبت رساند، اما مسائل سازمانی شدید تجربه کنار پیست را خراب کرد. برای بسیاری علاوه بر صف های طولانی برای ورود به پیست و ورود/خروج از سکوها، سیستم توکن خرید غذا و نوشیدنی نیز دارای کاستی های جدی بود. جدول زمانی مسابقات به شرح ذیل می باشد:

روز اول: 1 سپتامبر 2023

جلسه تمرین 1: 15:00 تا 16:00 جلسه تمرین 2: 18:30 تا 19:30

روز دوم: 2 سپتامبر 2023

جلسه تمرین 3: 14:00 تا 15:00 مسابقه تعیین صلاحیت: 17:30 تا 18:30

روز سوم: 3 سپتامبر 2023

روز مسابقه: 16:30

برندگان جایزه بزرگ ایتالیا از سال 2010

قدمت برگزاری مسابقات فرمول یک در ایتالیا به قدری زیاد است که ذکر کردن اسم تمام قهرمان های این پیست از ابتدا تا به امروز، لیست بلندی را ایجاد می کند. ما در این قسمت فقط نفرات اول این مسابقات از سال 2010 تا به الان را معرفی می کنیم.

  1. سال 2010: فرناندو آلونسو از تیم فراری
  2. سال 2011: سباستین فتل از تیم ردبول- رنو
  3. سال 2012: لوئیس همیلتون از تیم مک لارن- مرسدس
  4. سال 2013: سباستین فتل از تیم ردبول- رنو
  5. سال 2014: لوئیس همیلتون از تیم مرسدس
  6. سال 2015: لوئیس همیلتون از تیم مرسدس
  7. سال 2016: نیکو روزبرگ از تیم مرسدس
  8. سال 2017: لوئیس همیلتون از تیم مرسدس
  9. سال 2018: لوئیس همیلتون از تیم مرسدس
  10. سال 2019: چارلز لکلرک از تیم فراری
  11. سال 2020: پیر گسلی از تیم آلفا توری- هوندا
  12. سال 2021: دنیل ریکاردو از تیم مک لارن- مرسدس
  13. سال 2022: مکس ورشتاپن از تیم رد بول- RBPT
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x